What happened? – Que s’est-il passé?

This is what the only surviving witness told about the crash… The witness wants to remain anonymous.

Conversation avec le témoin le 30 Juin 2017 à 15 heures
(Seul témoin actuel du déroulement du crash du Mosquito)
Crash du Mosquito de la RAF, le 19 septembre 1944.
Aviateurs MONCUR et WOODRUFF

Le lieu du crash se situe au Bas Langâtre sur la commune de HERBIGNAC. Le village se nomme Langâtre. Dans ce village, il existe le Bas Langâtre et le Haut Langâtre. La commune de MISSILLAC se trouve à 20 mètres environ. La commune de la CHAPELLE des MARAIS se situe à 100 mètres environ.
À 16 heures, le témoin (12 ans en 1944) garde des bœufs dans le pré situé en face du lieu de crash du Mosquito de la RAF. Arrivant sur sa droite, l’avion touche le sol du marais, saute au-dessus du canal. Il heurte une rangée de chênes sur la droite du Mosquito. Il s’immobilise sur une butte dans un champ qui appartient aux parents du témoin. Les aviateurs seront cachés par Monsieur Georges MOYON, sous un pommier dont les branches pendaient jusqu’à terre.

Les Allemands vont suivre l’avion pour faire prisonniers les aviateurs, puis firent des recherches , en vain, autour du lieu de chute de l’avion. Ensuite ils vont incendier l’appareil. Les aviateurs s’habillent en civil et cachent leurs uniformes sous le toit d’une maison à proximité de la maison où habitait les parents du témoin, au 3 rue de la Fontaine pendant cette guerre.

Puis ils seront amenés dans un lieu qui, de nos jours, est la déchetterie de la ville d’HERBIGNAC. Le lieu du crash est toujours la propriété de la famille du témoin. Après la guerre, les deux aviateurs reviendront sur les lieux du crash. Par la suite, un seul aviateur reviendra rendre visite aux habitants.

Aujourd’hui, le témoin reste le seul témoin de cet épisode de la Seconde Guerre mondiale. Voilà ce que le témoin a vu et entendu ce jour-là.

10 thoughts on “What happened? – Que s’est-il passé?

    • Translation by David Moncur

      English airmen’s escape

      On 19th September (1944) at four in the afternoon a Mosquito aircraft flying low came down hard (crash landed) in a field of cabbages in the village of Langatte at La Chapelle des Marais. I hurried to the aid of the airmen. I hid them beneath an apple tree whose branches hung down almost to the ground in a ditch covered by brambles. Shortly afterwards the Germans accompanied by police dogs tried without success to find them in the area around where the airplane had come down.

      The next day, accompanied by Richard Wright and Généreux Gautier (of the Resistance) I went to bring them something to eat. Armand Moyon and Généreux Gautier led the two Englishmen dressed in civilian clothing and carrying tools across the marsh as far as the canal of La Chapelle where Gautier’s barge was located. This man led them into the middle of the Brière (in the words of de Moyon )

      The two airmen, Lieutenants Woodruff and Moncur, were hidden for a few days in a reed hut. Since the reeds around them had not been cut, one could move around without being seen at ground level. But the two Englishmen scarcely moved from their hiding place fearing that they would be seen by German airmen who would ask themselves why this stack of reeds was inhabited (Interview with Richard Wright )

      Boceno, Meignan and myself, all three of us FTP, took charge of them at Pont de Pandille and brought them by bicycle as far as Prinquiau (Interview with Jean Morice)

      Le Contel managed their crossing of the last lines as far as Lavau for embarkation. For two days the Germans had been carrying out surveillance opposite Cordemais. The smuggler René Moyon et Florentin Bertreux carried Le Contel and the two airmen over to the Île de Maréchale then from there to the south bank of the Loire. After passing the night at Frossay in no man’s land, the three Frenchmen crossed the lines as far as Buzai and met up with the FFI who led them to the American military staff in Nantes.

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